image1

Zbavte sa zlozvykov za 66 dní

by / 0 Comments / 787 View / 20/10/2014

Niet pochýb o tom, že sme skutočne “tvorovia zlozvykov”. Naša myseľ a telo sú závislé na podnetoch, akciách a zákonitostiach, ktoré nás definujú. Naše zvyky nás chránia pred neznámym a dávajú nám pocit pohodlia a bezpečia známeho.

Robíme to nevedome, okusovanie nechtov, cigarety v ústach či praskanie kĺbov … časom zistíme, že si ani nemôžeme spomenúť, kedy sme to začali robiť.

Charles Duhigg, autor knihy “Sila zvyku”, tvrdí že so zvykmi sa predsa nerodíme, ale si ich postupne vytvárame. Každý zlý, dobrý alebo aj bezvýznamný zvyk začína psychologickým vzorcom s názvom “slučka zvyku”.

Duhigg v National Public Radio (nezávislé a neziskové združenie verejných rozhlasových staníc v USA) vysvetľoval, že slučka zvyku je proces, ktorý má tri časti. Prvým krokom je spúšť, ktorá vášmu mozgu vraví, aby určité správanie rozvíjal. Druhým krokom je správanie samotné, alebo vytváranie rutiny. Tretím krokom je odmena, alebo “niečo, čo má váš mozog rád, čo mu pomôže si zapamätať slučku zvyku aj v budúcnosti”.

Potom, ako sme si vytvorili nejaké návyky, je ťažké ich už zlomiť, pretože koľkokrát sme vlastne zabudli, že ich robíme. Pretože popri slučke zvyku robíme iné veci automaticky, bez toho aby sme nad nimi premýšľali.

Môžeme pracovať na niečom a zároveň si kušeme nechty a v tej chvíli si ani neuvedomujeme, že ich máme v ústach.

Stali sme sa otrokmi našich zlozvykov. Stali sa z nich “tlmiče” a niektoré majú moc ovládať naše životy. Predsa len niektoré látky, ktoré užívame, sú návykové a zlomiť tieto zlozvyky je takmer nemožné. Avšak existujú spôsoby, ako nahradiť tie zlé návyky, tými dobrými … a to všetko len za 66 dní.

V štúdii vydanej v European Journal of Social Psychology, Phillippa Lally a jej tím vedcov skúmali 96 ľudí po dobu vyše dvanástich týždňov, aby zistili, ako dlho trvá, kým začne nový zvyk. Počas 12 týždňov, si účastníci vybrali nový zvyk a každý deň hlásili, ako pociťujú “automatické správanie”. Na konci obdobia, Lally analyzovala výsledky a zistila, že priemerný čas, naučenia sa nového zvyku, bol 66 dní.

Môžeme sa na to pozrieť aj nepriamo, a to na čas potrebný k odkopnutiu starých a vyzdvihnutiu tých lepších nových zvykov.

Ak zlozvyk neobsahuje návykové prísady alebo stimulanty, ktoré tvoria abstinenčné a mozgové procesy inými, tak kto tvrdí, že za 66 dní sa nedajú odstrániť všetky tie nepekné návyky, ktoré ste robili takmer po celý váš ​​život?

Ak odstránite zlozvyk zo svojho života a rovnakým spôsobom jeden nový dobrý zvyk do neho pridáte, tak oslobodíte sami seba. Postupne to budete robiť úplne podvedome a staré zlozvyky nahradíte novými a lepšími.

Namiesto toho, aby ste si pred spaním pozreli seriál, by ste si mohli radšej prečítať knihu. Možno by ste mali 66 dní vynechať sladené nápoje a piť vodu.

Než už sú vaše motívy akékoľvek, tento výskum by mal byť dôvodom, aby ste nakopali tie zlé návyky a začali s nejakými tými dobrými. Navyše, nie je lepší čas, obrátiť nový list (alebo zvyk), ako na jeseň.

Dni 1 až 22 – budete sa cítiť nepríjemne

Rozhláste to. Dajte vedieť svojim priateľom, rodine a kolegom, že ste na misii. Dohodnite sa s nimi, nech vám pomôžu, keď sa vrátite späť do svojich starých koľají, alebo sa neudržíte na tých nových. Povedz im, že chcete, aby na vás nakričali a neustále vám to pripomínali.

Tlačte na seba silnejšie. Tlak zo sklamania iných ľudí vám môže sťažiť návrat k starému zvyku, pretože niekedy je ľahšie sklamať seba, než ostatných ľudí.

Dni 22 až 44 – analyzujte sami seba

Dobre sa pozrite na svoj ​​život. Toto je čas, aby ste sa pozreli naozaj hlboko do svojho vnútra. Čo chcete v živote? Prečo to robíte? Ako chcete reprezentovať sám seba?

Či už odučovanie sa od zlého zvyku, alebo snaha naučiť sa ten zdravší. Musíte sa dostať k jadru toho, prečo to robíte a aký to bude mať vplyv na váš život. Ak hlboko vo vašom podvedomí nájdete ten dôvod, tak týchto 66 dní vám pôjde omnoho jednoduchšie. Budete mať vnútornú silu, ktoré vás bude hnať dopredu.

Dni 44 až 66 – nájdite svetlo

Tretia fáza je finálne postrčenie. Aj keď ste došli tak ďaleko, stále máte pred sebou posledných 22 dní. Veľmi ľahko môžete pohorieť. Ste unavení a už ste možno aj zabudli, prečo to vlastne robíte. Je ľahké sa vrátiť k svojim starým spôsobom, pretože ešte stále sa zbavujete svojho zlozvyku.

V tejto fáze, musíte nájsť niečo, čoho sa budete držať. Niečo, čo vám pomôže ku konečnému cieľu. Posledných 22 dní je dôkazom toho, akí ste naozaj silní.

V tomto okamihu, je to o videní svetla na konci tunela. Ide o to, aby ste si uvedomili, že aj keď nie je vidieť na druhý koniec, môžete stále vidieť aspoň záblesky a to vás bude motivovať.

Deň 66 a viac – radujte sa

Jediný spôsob, ako potvrdiť koniec starého zlozvyku, či zrod nového, je osláviť to. Párty, nejaké šampanské, kričte z okna, alebo rovno zo strechy nejakej budovy. Zavolajte svojim priateľom a choďte spolu na večeru, jednoducho niečo podniknite. Ak vaši známi dúfali v to, že sa ho raz zbavíte, tak to s vami veľmi radi oslávia.